Deník pocitů a myšlenek

Zadání

Po dva týdny si budu každý den psát deník o tom, co jsem zažil/a, jaké byly mé pocity a co jsem si myslel/a.

Cíl

Zlepšit orientaci ve vlastních myšlenkách a pocitech.

Popis

Průběh úkolu je zřejmý. Podstatné je, aby se toto zapisování dělo v určitém řádu, který vůbec umožní skautce či skautovi úkol splnit. V tom by bylo třeba dotyčné/mu poradit, projít s ní/m její/jeho standardní průběh dne a najít v něm nejvhodnější dobu, kdy by takový zápis mohl/a pravidelně udělat. Nejspíš to bude večer před spaním. Některé zvlášť významné myšlenky je však vhodné zapisovat co nejdřív po jejich vynoření, protože s odstupem několika hodin by už po nich nemuselo být ani památky. Forma zápisu může být buď velmi jednoduchá – spíše heslovitá, nebo může mít více deníkovou podobu. To ale není z hlediska splnění podstatné. Splnění úkolu by měli potvrzovat dospělí, neboť je nutné se vyvarovat kritiky myšlenek či pocitů. To, co se hodnotí, je schopnost vůbec takovou sebereflexi dělat.

Příležitosti

Na tento úkol je možné v některých případech (podle vyspělosti a zaměření dětí) navázat i společnou (s vedoucí/m) reflexí prožitého: co tyhle myšlenky a pocity o mně vypovídají? Co se tam častěji opakuje? Co tam naopak chybí?

Bezpečnost

Zásadním garantem bezpečnosti je ten, kdo s dotyčným skautem či skautkou bude plnění kontrolovat, nebo dokonce provádět následnou reflexi. V žádném případě nesmí být dotyčný/dotyčná „souzen/a“. Pokud se narazí na nějaké vážné charakterové nedostatky, je třeba situaci citlivě rozebrat a umožnit, aby sám dotyčný / sama dotyčná zaujal/a k případu zodpovědný postoj.

Doporučení pro koho

Úkol je vhodný zejména pro přemýšlivá děvčata, která si ráda vedou deník a skauting berou vážně.

Záznam plnění úkolu

..........................................................................................................................................................................................................................

Rozvíjí skautskou kompetenci

Rozvíjí a prohlubuje vlastní sebepoznání a duchovní život. Konkrétně projev: Rozvíjí svou schopnost pobývat v tichu. Učí se zastavit a naslouchat svým pocitům, myšlenkám, nitru. A dále: Navazuje, udržuje a rozvíjí kvalitní vztahy. Konkrétně projev: Je schopen/schopna si své city uvědomovat a přijímat, snaží se je vhodně vyjadřovat a projevit. A dále: Cíleně se rozvíjí v různých schopnostech (rozumové, emoční apod.). Konkrétně projev: Dokáže přiměřené svému věku řídit svůj život. Vyznat se v sobě – to je celoživotní úkol. Důležité je naučit se sledovat jak pocity, tak myšlenky (na ně se dnes zapomíná). Výhodou je určitá systematičnost, která může být do budoucna velmi blahodárná.

Autoři

Jiří Zajíc (Edy) - Metodika Kdo jsem