Prezentace o poslání

já a můj život

Zadání

Vyberu si z knih, filmů či internetu jednu osobu, jejíž poslání mě zvlášť zaujalo, a ostatní (třeba družinu) s ní seznámím.

Cíl

Posílit přesvědčení, že každý člověk má jedinečné poslání, jehož naplňování je smyslem jeho života.

Popis

Průběh úkolu je zřejmý. Prezentace nemusí být dlouhá – stačí 5 minut. Dotyčný/dotyčná může pro ni použít i flip, fotografie, počítačovou prezentaci.

Příležitosti

Na tento úkol by se dalo v navázat i společnou debatou o tom, kdo má nějakou podobnou postavu. Se staršími účastníky se dá i uvažovat o tom, co takové skutečně naplňované poslání charakterizuje (vždy je nějak obrácené ve prospěch společnosti, okolí dotyčného; vyžaduje trpělivost a vytrvalost, schopnost překonávat překážky, zpravidla má takový člověk důležité spolupracovníky, přátele, kteří ho podporují, věrnost svému poslání, i když to momentálně není výhodné apod.) Vedoucí by za sebe mohl/a dětem říci něco o svém poslání, jak ho hledal/a a jak ho chápe.

Bezpečnost

Je nepřípustné, aby se objevil jakýkoliv výsměch. V tom musí být vedoucí pevný/pevná a důsledný/důsledná.

Doporučení pro koho

Úkol je vhodný zejména pro skauty a skautky, kteří rádi čtou nebo sledují dokumenty a jsou schopni o tom přemýšlet.

Záznam plnění úkolu

Vybraná osoba:
Čím mě zaujal/a:

Rozvíjí skautskou kompetenci

Rozvíjí a prohlubuje vlastní sebepoznání a duchovní život. Konkrétně projev: Dokáže hledat smysl života a vlastní poslání. Vytváření předpokladů k porozumění tomu, že smysl života člověka není v tom, co dělá, ale v tom, čím jedinečně přispívá k prospěchu ostatních i dějin světa, může být základním celoživotním přínosem skautingu pro dospívající děvčata a chlapce. Zaměstnání je to, čím si člověk poctivě vydělává na obživu. Poslání je celoživotní úkol, pro jehož naplnění má člověk nejlepší předpoklady, a ostatní od něj potřebují, aby jej uskutečňoval. Je výborné, když zaměstnání je součástí poslání (například u lidí v pomáhajících profesích – u lékařů, vychovatelů, charitativních pracovníků, duchovních apod. je to prakticky podmínkou, mají-li svoje zaměstnání dělat dobře), ale není to vždy podmínkou (např. matka, která pořádně vychovává čtyři děti, což může být jejím hlavním posláním, to nebude vykonávat jako své zaměstnání – alespoň do té doby, než si společnost uvědomí, jak zásadní činnost pro ni vykonává). Většina lidí však o svém poslání neví či pochybuje.

Minimetodika

Dobrý film, kniha či vyprávění o nějakém poslání – Gándhí, Klub císařů, Matka Tereza, Marie Curie–Skłodowská, T. G. Masaryk apod.

Autoři

Jiří Zajíc (Edy) - Metodika Kdo jsem