Prezentace o poslání
já a můj životZadání
Vyberu si z knih, filmů či internetu jednu osobu, jejíž poslání mě zvlášť zaujalo, a ostatní (třeba družinu) s ní seznámím.
Cíl
Posílit přesvědčení, že každý člověk má jedinečné poslání, jehož naplňování je smyslem jeho života.
Popis
Průběh úkolu je zřejmý.
Prezentace nemusí být dlouhá – stačí 5 minut.
Dotyčný/dotyčná může pro ni použít i flip, fotografie, počítačovou prezentaci.
Příležitosti
Na tento úkol by se dalo v navázat i společnou debatou o tom, kdo má nějakou podobnou postavu. Se staršími účastníky se dá i uvažovat o tom, co takové skutečně naplňované poslání charakterizuje (vždy je nějak obrácené ve prospěch společnosti, okolí dotyčného; vyžaduje trpělivost a vytrvalost, schopnost překonávat překážky, zpravidla má takový člověk důležité spolupracovníky, přátele, kteří ho podporují, věrnost svému poslání, i když to momentálně není výhodné apod.)
Vedoucí by za sebe mohl/a dětem říci něco o svém poslání, jak ho hledal/a a jak ho chápe.
Bezpečnost
Je nepřípustné, aby se objevil jakýkoliv výsměch. V tom musí být vedoucí pevný/pevná a důsledný/důsledná.
Doporučení pro koho
Úkol je vhodný zejména pro skauty a skautky, kteří rádi čtou nebo sledují dokumenty a jsou schopni o tom přemýšlet.
Záznam plnění úkolu
Vybraná osoba:
Čím mě zaujal/a:
Čím mě zaujal/a:
Rozvíjí skautskou kompetenci
Rozvíjí a prohlubuje vlastní sebepoznání a duchovní život. Konkrétně projev: Dokáže hledat smysl života a vlastní poslání.
Vytváření předpokladů k porozumění tomu, že smysl života člověka není v tom, co dělá, ale v tom, čím jedinečně přispívá k prospěchu ostatních i dějin světa, může být základním celoživotním přínosem skautingu pro dospívající děvčata a chlapce. Zaměstnání je to, čím si člověk poctivě vydělává na obživu. Poslání je celoživotní úkol, pro jehož naplnění má člověk nejlepší předpoklady, a ostatní od něj potřebují, aby jej uskutečňoval. Je výborné, když zaměstnání je součástí poslání (například u lidí v pomáhajících profesích – u lékařů, vychovatelů, charitativních pracovníků, duchovních apod. je to prakticky podmínkou, mají-li svoje zaměstnání dělat dobře), ale není to vždy podmínkou (např. matka, která pořádně vychovává čtyři děti, což může být jejím hlavním posláním, to nebude vykonávat jako své zaměstnání – alespoň do té doby, než si společnost uvědomí, jak zásadní činnost pro ni vykonává). Většina lidí však o svém poslání neví či pochybuje.
Minimetodika
Dobrý film, kniha či vyprávění o nějakém poslání – Gándhí, Klub císařů, Matka Tereza, Marie Curie–Skłodowská, T. G. Masaryk apod.
Autoři
Jiří Zajíc (Edy) - Metodika Kdo jsem