Výběr odborky
osobní rozvojZadání
Vyberu si tři odborky, které mě zaujaly. Dokončím alespoň jednu z nich pro svou věkovou kategorii.
Cíl
Osobní rozvoj, hledání svých zájmů, talentů a předností. Učení se procesu výběru a dokončení.
Popis
Úkol je zaměřen na individuální seberozvoj a hledání toho, co skauta či skautku zajímá, baví či na co má talent. Je důležité, aby proces vždy zahrnoval prvotní výběr (klidně mimo stezku), co chce skaut/ka plnit, a až poté aby následovalo plnění jedné z vybraných odborek. Díky tomu si skaut/ka lépe uvědomí, jestli jejich volba byla přiměřená (např. schopnostem, času, zájmům apod.). Zároveń je však vhodné skautce či skautovi s výběrem poradit. Někteří nemusí hned z názvu poznat, že odborka zahrnuje jejich zájmy (např. Rukodělkář a kroužek „šikulové“ či Sportovec a gymnastika). Promyslete také, kdo bude odborky patronovat, můžete například připravit s oddílem či střediskem seznam možných patronů jednotlivých odborek. Dohlédněte také, aby alespoň jedna odborka byla pro skauta či skautku reálná, na to myslete ve chvíli, kdy si s vámi domlouvá patrona odborky.
Po splnění úkolu je dobré, aby skaut/ka zhodnotil/a proces výběru a plnění – proč se která odborka (ne)dařila plnit (např. čas, dostupnost patrona v oddíle, fyzické předpoklady, změna zájmů, podpora v rodině...), jestli odpovídají zájmům a zaměření jednotlivce i oddílu, jestli zvolené dokončí, jestli si vybere jiné…
Příležitosti
Výběr můžete provést společně na schůzce nebo na táboře – skauti a skautky si mohou prohlédnout plakát nebo desky s odborkami a prolistovat odborkové listy. Následně utvoříte seznam a zvolené odborky dodáte (vytisknuté, okopírované…). Může si také každý vybírat zvlášť – na webu odborky.skaut.cz a nebo si domů půjčit desky.
Bezpečnost
Při plnění úkolu není nutné dbát na zvýšenou bezpečnost.
Doporučení pro koho
Pro všechny oddíly, které zapojují odborky.
Záznam plnění úkolu
Vybral/a jsem si:
1) _________________, protože
2)_________________, protože
3)_________________, protože
Jako první jsem dokončil/a:
Zkusím dokončit i ostatní?
1) _________________, protože
2)_________________, protože
3)_________________, protože
Jako první jsem dokončil/a:
Zkusím dokončit i ostatní?
Rozvíjí skautskou kompetenci
Cíleně se rozvíjí se v různých schopnostech (rozumové, emoční apod.). Konkrétně projev: Chápe systematické celoživotní sebevzdělávání jako nezbytnou součást osobního rozvoje.
Náměty a tipy na plnění
Časopisy – na schůzku přineste časopisy, ve kterých označíte nebo z nich rovnou vystřihnete články o odborkách. Můžete také články dávat na nástěnku nebo je na každé schůzce stručně představit.
Veletrh patronů – uspořádejte veletrh patronů – vedoucí a roveři si připraví malou prezentaci o své odborce a snaží se nalákat na její plnění. Přibližte se třeba veletrhům práce či středních a vysokých škol, ukažte nějakou zajímavou aktivitu, připravte literaturu (časopisy, knihy…) a pomůcky. Pomáhat také mohou ti, co už odborku splnili.
Inzeráty – vytvořte si v klubovně nebo na táboře nástěnku, kde mohou patroni i skauti a skautky umístit své inzeráty „hledám patrona“ nebo „nabízím patronování“. Nástěnka může být i virtuální na vašem webu, Facebooku či Instagramu.
Autoři
Markéta Dračková